Obiective pentru noul an  Iti doresti si tu sa poti spune pe 31 decembrie 2018 ca ai avut cel mai frumos si implinit an, nu-i asa? Sau poate ca nu iti doresti sa contorizezi succesele si neimplinirile sau ratarile de pe parcursul anului, dar atunci inseamna ca nu ai asteptari si ce-o fi, o fi. Cu alte cuvinte, lasi hazardul sa decida pentru tine. Asta iti doresti?

Daca nu, citeste in continuare acest articol pe care m-am decis sa-l scriu in primul rand pentru mine, ca sa am un instrument practic si eficient la care sa revin la fiecare inceput de an sa ma inspire si sa-mi reaminteasca cum sa preiau haturile pentru a ma bucura de un an frumos si implinit, asa cum mi-l doresc.

Tin minte ca acum 11 ani am facut prima mea lista de obiective la inceput de an. Erau niste obiective bune, de bun simt, pe care le-am scris pe o foaie de hartie si le-am bagat in sertar. Acolo au ramas. Imi aminteam vag ca-mi propusesem sanatate, fericire, cam ceea ce urezi unei persoane de ziua ei. A fost bine, dar parca doream ca anumite lucruri sa se intample si nu se intamplau, in mare parte din cauza mea. Ma simteam oarecum limitata, neincrezatoare si mereu in criza de timp. Anul urmator am zis ca trebuie sa -mi scriu obiectivele pe laptop, intr-un fisier, sa le pot accesa oricand si oriunde. Zis si facut, dar acolo au ramas, si din cauza timpului, credeti ca le-am deschis macar o data in ultimii 10 ani de cand le-am scris? Criza de timp a persistat si m-a insotit si in anii urmatori, iar obiectivele frumoase mi-am dat seama ulterior, dupa cativa ani in care citeam despre dezvoltarea personala, erau prea generale, prea abstracte. Am adunat idei practice si foarte eficiente dupa parerea mea, de la cativa promotori ai dezvoltarii personale pe care-i apreciez si iata mai jos revelatia mea in ceea ce priveste setarea mentala pentru un an frumos si implinit.

Cu ce incepem cand vrei sa-ti stabilesti obiectivele pentru noul an

Cel mai logic mi se pare sa incep cu analiza starii de fapt. Imi analizez domeniile generale ale vietii : sanatate, cariera, relatii( cu familia, cu prietenii, relationare sociala in general), iubire, bani, distractie ( aici ma gandesc ce-mi place mie sa fac si daca chiar fac; de exemplu sport, drumetii in natura, dans, citit), dezvoltare personala. Tu poti sa-ti stabilesti propriile domenii relevante pentru tine, dar in linii mari acestea ar fi cele care ne definesc viata pe noi ca fiinte sociale: sanatatea, cariera, banii, relatiile, recreerea ( distractia), dezvoltarea personala.

Aceste domenii le transpui intr-un cerc, numit Roata vietii . Modelul propus de Andy Szekely este foarte edificator intrucat are o reprezentare grafica care ramane intiparita usor in creier.

Roata vietii

fig. 1 Roata vietii

Roata vietii

fig. 2 Roata vietii analizata

 

 

 

 

 

 

 

 

 

In fiecare domeniu-sector de cerc apreciezi cu o valoare intre 0( centrul cercului) si 10 ( linia cercului) situatia in care te afli si trasezi un arc de cerc intermediar ca in fig. 2 . Este foarte intuitiv modelul propus de Andy Szekely privind dinamica rotii. Este firec ca roata sa functioneze la parametri optimi daca toate arcele de cerc sunt la aceeasi distanta fata de cerc ( sa nu existe dezechilibre intre cele 6 sectoare de cerc din model). Daca sunt dezechilibre, poti foarte repede sa-ti dai seama ce nu functioneaza. Pentru ca roata sa se invarta, ma uit unde pot interveni. In model se observa ca cele mai mari dezechilibre sunt la capitolul bani si recreere. Asa ca degeaba caut sa intervin in domeniul relatii sau dezvoltare personala (ma refer la modelul din fig. 2) care imi releva ca stau binisor fata de celelalte aspecte ale vietii, daca la  celelalte capitole nu intervin. Roata va fi tot dezechilibrata si nu se va roti rectiliniu si uniform. Eventual se va roti in socuri, dar nu pentru mult timp. Interpretarea mea personala este ca la sectorul sanatate trebuie sa facem tot ceea ce depinde de noi ca sa putem aprecia cu maxim de punctaj.

Regula Un singur lucru

Analizez care este prioritatea mea

Odata ce am directiile in care am decis ca am de lucru, sa zicem din cele 6 domenii, am de imbunatatit 4, voi lua o foaie de hartie si voi scrie la fiecare din cele 4 domenii cate 1-3 obiective, tinte, pe care cred ca as dori sa le ating pentru ca sa fiu fericita si la acest capitol al vietii mele. Neaparat sa fie scrise pentru ca le constientizezi mai bine si poate chiar se intampla sa faci anumite conexiuni si sa ai anumite revelatii in timpul acesta.

Cum imi stabilesc obiective bune

Iata caracteristicile unui obiectiv bun, care te vor ajuta sa-l identifici si apoi sa-l indeplinesti:

Specifice: un obiectiv bun este unul clar, concret. Daca ai o imagine in minte atunci cand setezi un obiectiv, vei sti si cum sa ajungi la el, nu va reprezenta ceva vag, nedefinit. Este bine, chiar recomandat de Annabel Acton, editoare Forbes si antreprenor- sa realizezi un desen, chiar cu culori, pentru ca in felul acesta activezi atat partea rationala cat si cea emotionala, ceea ce va lasa urme adanci in memoria si fiinta ta, va fi ca si cum ai programa acel obiectiv pentru indeplinire.

Masurabile: doar asa poti sa afirmi daca un obiectiv l-ai indeplinit sau nu, masurandu-l.

Accesibile: obiectivul tau sa poata fi atins, altfel vei fi dezamagit(a) si-ti vei pierde elanul. E bine sa-i dai o forma pozitiva. Adica in loc sa zici ca nu vrei sa iti mai pierzi timpul pe telefon reformuleaza in ”vrei sa folosesti timpul mai eficient”.  Bine acesta este un obiectiv prea general, dar ai inteles ideea!

Relevant: obiectivul tau sa aiba o insemnatate pentru tine, sa fie in directia pe care ti-o propui ca fiind importanta pentru tine. Ai incredere in intuitia ta, scrie ce-ti vine prima data in minte.

Timp util: incadrarea obiectivului intr-un timp optim si util pentru tine este bine sa o faci pentru a te tine in priza si sa nu uiti de el. Daca iti oferi un timp prea indelungat, s-ar putea sa nu mai fi asa de motivat, sa-ti mai scada pe parcurs energia si implicarea in atingerea lui.

Obtii in cele din urma 4- 12 obiective SMART. In continuare mi-a placut metoda lui Paul Ardelean, fondatorul Speaker Club Romania care propune o tehnica eficienta si performanta care te duce intr-un ritm galopant catre indeplinirea obiectivelor: este vorba de regula Un singur lucru.

Secretul succesului nu este sa faci mai multe lucruri, ci sa faci mai putine.( Paul Ardelean) 

Deci simplificare: din cele 12 obiective alegi 6 care sunt importante, apoi din cele 6 aleg 3 care sunt vitale, iar din cele 3 alegi un obiectiv care este prioritar. Acesta va fi obiectivul pentru anul care sta sa se deruleze in viata ta.

De la Paul Ardelean am aflat de un studiu facut de Darren Hardy care a intervievat sute de oameni de succes cum ar fi Steve Jobs, Warren Buffett, Richard Branson etc iar la final concluzia studiului a fost ca ca secretul pentru a fi ultraproductiv este sa faci mai putin si sa te concentrezi la maxim pe acele cateva lucruri.

Parerea mea e ca poate fi mai dificil sa cauti mai multe obiective doar ca sa le elimini si sa ramai cu unul singur. Eu imi propun ca in sistemul meu propriu de stabilire a obiectivelor anuale sa scriu intuitiv obiectivele care-mi vin in minte la cele 4 (  acelasi exemplu) domenii ale vietii mele iar cel prioritar voi cauta sa-l rafinez astfel incat sa fie SMART. Cu acest obiectiv prioritar voi face un desen in culori daca vreau, voi cauta sa-mi imaginez cum ma voi simti odata ce-l voi indeplini si chiar sa ma gandesc la cauzele care m-au determinat sa mi-l doresc, asa cum recomanda dealtfel Annabel Acton. Astfel, ma voi seta si-mi voi pregati corpul si mintea pentru indeplinirea lui.

-Acum ai descoperit tinta ta prioritara pentru noul an.

– Am terminat, pot pune in sertar foaia?

-Nicidecum! Faptul ca ai stabilit un obiectiv este ceva abstract. Urmatoarea sarcina este sa stabilesti obiceiuri si apoi actiuni care sa te duca la atingerea obiectivului. Cu alte cuvinte pentru atingerea unui obiectiv ai nevoie sa deprinzi  niste obiceiuri, adica actiuni repetitive care sa devina ca o a doua natura a ta. Aceste actiuni care duc la deprinderea obiceiurilor sunt cele de zi cu zi, cu alte cuvinte vor interveni in rutina ta zilnica.

Lucrezi la obiectivul tau

Ti-ai facut planul actiunilor tale, unele atat de importante incat vor face zilnic parte din viata ta. Ca sa te asiguri ca le faci, un bun instrument este sa le masori. Iata metoda propusa de Paul Ardelean la cursurile sale:

Obicei\Zi Luni Marti Miercuri Joi Vineri Sambata Duminica
Ma trezesc in fiecare zi la ora 5 dimineata

Faci un tabel cu 8 coloane si 2 randuri pentru a masura un obicei propus. Pe coloane scrii zilele saptamanii iar pe randuri obiceiul. Seara, inainte de culcare, in cateva secunde pui o bifa sau nu daca ai practicat sau nu actiunea respectiva. Acest gest minor te ajuta incredibil de bine sa constientizezi ceva ce ai de facut si te monteaza spre reusita planului.

Paul Ardelean spune ca este cea mai performanta metoda pentru a te mentine disciplinat pe care a descoperit-o in 8 ani de cand studiaza dezvoltarea personala. Aplica macar o luna si te vei convinge de eficacitatea ei.

Citisem undeva ca un obicei se instaureaza daca este practicat minim 21 de zile.

Dupa ce ai reusit sa instaurezi un obicei, cate unul pe rand, poti sa abordezi apoi si celelalte din planul tau de obiceiuri pentru atingerea obiectivului. Nu uita, cate unul singur o data!

Daca pe 31 decembrie vei revedea desenul cu obiectivul propus si daca ai parcursi acesti pasi, ai toate sansele sa te feliciti si sa-ti spus ”Buna treaba!”, ceea ce va insemna ca ai avut un an implinit.

Obiective pentru an nou

 

…….

surse photo: visualhunt.com, arhiva personala

 

 

 

 

 

 

 

 

Anunțuri